آموزشدانستنی هاسبک زندگی

چرا نشستن بیش از حد برای سلامتی شما ضرر دارد؟ (۱۲ خطر زیاد نشستن)

چرا نشستن بیش از حد برای سلامتی شما ضرر دارد؟ (۱۲ خطر زیاد نشستن)
5 (100%) 1 رای

به واقع بدن ما ارزشمندترین سرمایه‎ای است که در این کره خاکی برای خود ماست، پس باید تمام تلاشمان را به‎کار گیریم تا سلامتی آن به خطر نیفتد. زیاد نشستن یکی از بدترین خیانت‎هاست که در بدن می‎توان انجام داد. حتما تعجب می‏کنید که مگر زیاد نشستن هم برای سلامتی بدن مضر است؟ در ادامه ۱۲ خطر زیاد نشستن برای سلامتی و راه‌های جلوگیری از آن را برمی‎‌شماریم.


خطرات زیاد نشستن برای سلامتی و راه‌های جلوگیری


۱. قلب آسیب می‌بیند

بدانبد و اگاه باشید که زیاد نشستن و نداشتن تحرک کافی در طول روز، احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش خواهد داد. طی تحقیقی که دانشمندان روی 2 گروه از افراد با تغذیهٔ مشابه و مشاغل متفاوت انجام دادند، کاشف به عمل امد که رانندگان ترانزیت که تحرک بسیار کمی دارند در قیاس با با نگهبانان که در کارشان تحرک بیشتری دارند، بیشتر به مشکلات و بیماری های قلبی دچار می‌شوند.

۲. عمر کوتاه می‌شود

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول روز بسیار می‎نشینید، باید بگوییم که امید دیدن نوه‎ها و نتیجه‎ها را کنار بگذارید. حتی ورزش کردن هم نیم‎تواند اثرات منفی نشستن زیاد را روی طول عمر افراد خنثی کند. البته دلیل نمی‎شود که باشگاه رفتن را کنار بگذارید. کمی فعالیت بدنی و تحرک برای افزایش طول عمر بسیار نتیجه‎بخش است.

۳. احتمال زوال عقل، افزایش پیدا می‌کند

مغز فردی که زیاد می‎نشیند بسیار شبیه به مغز کسی است که زوال عقل گرفته است. زیاد نشستن فقط با تیرهای تیز خود، مغز را نشانه نمی‌گیرد؛ بلکه موجبات بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، انواع دیابت، فشار خون و کلسترول بالا را فراهم می‎آورد. تمام موارد ذکر شده در ابتلا به بیماری زوال عقل بی‎تاثیر نیستند. چنانچه در روز تحرک داشته باشید درصد ابتلا به این بیماری‎هلا در شما کاهش می‎یابد. بنابراین تحرک در طول روز برای دوری از مشکلات نام‌برده از ورزش‌کردن نیز مهم‌تر است.

۴. اثرات مثبت ورزش را از بین می‌برد

گفتیم که با ورزش‌کردن هم نمی‌توان به جنگ مضرات نشستن زیاد رفت. یعنی اگر در هفته ۷ ساعت (۲ تا ۳ ساعت در هفته توصیه می‌شود) نیز ورزش کنید، باز هم نمی‌توانید با اثرات منفی ۷ ساعت نشستن پی‌درپی مقابله کنید. اما ورزش را تعطیل نکنید بلکه کمتر مدام بنشینید.

۵. احتمال دچارشدن به دیابت قوت می‌گیرد

احتمال ابتلا به بمیاری یابت با زیاد نشیتن بالا می‎رود. بتنها دلیل اینکه با نشستن در تمام طول روز به دیابت دچار خواهید شد، کاهش سوخت کالری نیست؛ بلکه خود نشستن به‌صورت طولانی هم عاملی برای دیابت است. البته دلیل این موضوع هنوز کاملا مشخص نیست؛ ولی پزشکان فکر می‌کنند که زیاد نشستن بر شیوه‌ی پاسخ‌گویی بدن نسبت به انسولین و هورمون‌هایی اثر می‌گذارد که به سوختن قند و کربوهیدرات برای تولید انرژی کمک می‌کنند.

۶. ابتلا به DVT یا ترومبوز سیاهرگی عمقی هم بعید نخواهد بود

یکی دیگر از مضرات زیاد نشستن، ابتلا به دی وی تی یا ترومبوز سیاهرگی عمقی است که باعث شکل‌گیری لخته‌های خون در پاها می‎شود. چنانچه لختهٔ خون به سمت شُش‌ها برود، اتفاقات ناخوشایندی در انتظارتان خواهند بود.

خوب است بدانید که ترومبوز سیاهرگی عمقی در برخی از افراد با درد و تورم همراه است، اما گاهی اوقات علائمی ندارد. پس برای دوری از چنین عارضه‎ای بهتر است که بازه نشستن خود در طول روز را کوتاه کنید.

۷. چاقی در کمین است

یکی از شایع‎تریسن مشکلات و معظلات زیاد نشستن، چاقی است. آن هنگام که ساعات طولانی را صرف تماشای تلویزیون یا گشت‌وگذار در اینترنت می‌کنید، پس باید منتظر چاقی مفرط نیز باشید.

۸. اضطراب در وجودتان شعله‌ور خواهد شد

زیاد نشستن پای لپ‌تاپ و رایانه به مدت طولانی باعث بروز اضطراب در شما می‎شود. پس اگر فکر می‎کنید که صبح‎ها که از خواب برمی‏خیزید حالت استرسی و کلافه‎ای دارید، با خود فکر کنید که در طول روز چقدر پای کامپیوتر می‎نشینید؟ چند ساعت؟ مسلما تنهابودن و گذراندن مدت زمانی طولانی به تنهایی باعث می‌شود که از روابط اجتماعی جا بمانید و با عزیزان‌تان ارتباط کمتری داشته باشید. همه اینها می‌تواند موجبات ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را هم در شما تقویت کند.

۹. کمر درد خواهید گرفت

کمر درد خواهید گرفت
کمر درد خواهید گرفت؛ خطر زیاد نشستن برای سلامتی و راه‌های جلوگیری

زیاد نشستن روی ماهیچه‌های گردن، نخاع و کمر اثرات بدی می‌گذارد. اگر در هنگام نشستن بد بنشینید و حالت خم و افتاده داشته باشید، اوضاع بدتر نیز می‌شود.  جهت جلوگیری از کمر درد باید به دنبال یک صندلی مناسب باشید.

صندلی مناسب به صندلی گفته می‎شود که اصول ارگونومیک در طراحی آن به درستی رعایت شده باشد؛ داشتن ارتفاعی مناسب، نقطهٔ اتکای خوبی برای کمرتان فراهم کند. حتی اگر بهترین و مناسب‌ترین صندلی دنیا را هم برای خود بسازید، باز هم نشستن زیاد برای‌تان مضر خواهد بود. برای حفظ راستی و خم‌نشدن ستون فقرات خود هر نیم‌ساعت، یکبار به مدت یک تا ۲ دقیقه از جای خود بلند شوید و دوری بزنید.

۱۰. رگ‌های واریسی روی پاها ایجاد می‌شود

با زیاد نشستن، خون در پاها اسیر و گرفتار می‌شود. در اثر فشار به رگ‌ها، آنها متورم، پیچیده و برآمده خواهند شد. پزشکان به چنین وضعیتی، واریس می‌گویند. احتمالا حضور رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های خونی پاره‌شده را هم در ناحیه پا شاهد خواهید بود. این عوارض معمولا جدی و خطرناک نیستند، اما ممکن است با درد همراه باشند. در صورت نیاز، پزشک به شما دربارهٔ درمان، توصیه‌ها و پیشنهادهایی خواهد داشت.

۱۱. به پوکی استخوان هم مبتلا می‌شوید

افراد مسنی که تحرک کمی در طول روز دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پوکی استخوان و ضعف در این ناحیه هستند. پوکی استخوان به تدریج باعث می‌شود تا آنها نتوانند فعالیت‌های روزانه مانند دست‌شویی‌رفتن و حمام‌کردن را انجام بدهند. البته ورزش‌کردن عادی و درحد متوسط نمی‌تواند مانع از وقوع پوکی استخوان شود. اما نه به این معنا که برای ورزش‌کردن باید به سراغ فعالیت‌های شدید و سخت بروید. لازم نیست برای سرپاماندن در سنین میانسالی و پیری، در مزرعه کار کنید یا دوی ماراتون را انتخاب کنید. همین‌ که خود را به صندلی ندوزید و تمام روز بی‌تحرک ننشینید، کفایت می‌کند.

۱۲. امکان دچارشدن به سرطان هم وجود دارد

با زیاد نشستن باعث می‌شوید تا احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، ریه و مخاط رحم هم در بدن‌تان بیشتر شود. زنان مسن هم با زیاد نشستن بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. باز هم تأکید می‌شود که مهم نیست چقدر فعال هستید، درهرحال با زیاد نشستن در طول روز مشکلات عدیده‌ای شما را تهدید خواهند کرد.

چطور باید از زیاد نشستن دوری کرد؟

همیشه سعی کنید که به صورت طولانی یک‎جا ننشینید و در بین نشستنتان کمی هم تحرک داشته باشید. مثلا هر نیم ساعت یک‎بار کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. میزی با ارتفاع قابل تنظیم برای خود تهیه کنید تا در حالت ایستاده هم بتوانید به کارتان برسید. اگر همچنین میزی در اختیار ندارید، جعبه‌ای زیر لپ‌تاپ یا رایانه‌تان قرار بدهید تا ارتفاع آن مناسب شود.

منبع
webmd
Please Login to comment
avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
بستن
بستن