پزشکیدانستنی ها

عوارض کمبود ویتامین D3؛ با میزان مصرف ویتامین دی 3 و عوارض جانبی آن آشنا شوید

کمبود ویتامین D3 در بدن مشکلات زیادی برای شما به وجود می آورد. شما می توانید این ویتامین را از نورخورسید و برخی مواد غذایی تامین کنید. ویتامین D3 با نام کلسیفرول نیزشناخته می‌شود. این نوع ویتامین به‌عنوان مکملی برای سلامت عمومی بدن و همچنین درمان بیماری پوکی استخوان شناخته می‌شود. از خواص ویتامین D3 باید برای درمان بیماری‌های کم‌کاری غدد پاراتیروئید و ثبات سطح ph خون نیز اشاره کرد. در این نوشتار به فواید ویتامین D3، عوارض کمبود ویتامین D3، میزان مصرف، مواد غذایی حاوی این ویتامین، عوارض جانبی ویتامین D3 و هر آنچه لازم است درباره ویتامین دی 3 بدانید، می پردازیم.

عوارض کمبود ویتامین D3

دانشمندان کمبود ویتامین D3 را با راشیتیسم (نرمی استخوان) که عموما کودکان را درگیر می‌کند، مرتبط می دانند. اما بزرگسالانی که دچار کمبود ویتامین دی 3 هستند به راشیتیسم مبتلا نمی‌شوند، اما به مرور استخوان آنها نرم می شود که به این شرایط پوکی استخوان می‌گویند.

معمول افرادی با بیماری‌های گوارشی همچون سلیاک، بیماری های کبدی یا بیماری کرون، از کمبود ویتامین D3 رنج می‌برند. نور خوشید یک منبع طبیعی جهت جذب این ویتامین به شمار می رود و معمولا افرادی که به ندرت از خانه خارج می شوند، به کمبود ویتامین D3 دچار می شوند.

خوب است بدانید که هرچه پوست تیره‌تری داشته باشید، به نور خورشید بیشتری برای جذب ویتامین D3 نیاز دارید؛ چرا که ملانین موجود در بخش‌های تیره‌تر پوست، جذب این ویتامین را به تأخیر می‌اندازد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر باید از بدن خود در برابر نور خورشید محافظت کرد، اما تحقیقات دیگری نشان می دهد که در این ساعات، بدن ویتامین D3 را بهتر جذب می‌کند.

تفاوت بین ویتامین D2 و D3

حتما می دانید که دو نوع ویتامین D داریم: ویتامین D2 و D3. ویتامین دی 3 به‌صورت طبیعی و با قرار گرفتن در برابر نور خورشید تولید می شود. همچنین ویتامین D3 طبیعی‌تر و راحت‌تر جذب بدن می‌شود. از آنجا که بدن مانع ورود بیش‌ازحد ویتامین D3 به جریان خون می‌شود، مصرف آن نسبت به ویتامین D2 از ایمنی بیشتری برخوردار است.

مواد غذایی حاوی ویتامین D

ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی کاد، ماهی خال‌مخالی و ماهی آبی بهترین منابع ویتامین D هستند. همچنین مواد غذایی غنی‌شده‌ای مانند شیر و غلات صبحانه و زرده‌ی تخم مرغ و قارچ خام حاوی ویتامین D هستند.

ویتامین D3 و آکنه

اختلاف نظرهایی پیرامون تاثیر ویتامین دی 3 در درمان آکنه وجود دارد. برخی بر این باورند که کمبود نور خورشید می‌تواند باعث افزایش آکنه شود و اشاره می کنند که جوش‌ها درطول زمستان بدتر می شوند و در فصل تابستان رو به بهبودی می روند.

اما هنوز هیچ یک از بررسی‌های علمی، تأثیر ویتامین D3 در درمان آکنه را اثبات نکرده‌اند. البته استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D یا روغن‌های حاوی ویتامین دی به کاهش اثرات جای جوش کمک می کند.

سطح ویتامین D3 و وزن

طبق آخرین تحقیقات، افرادی با بالاترین سطح ویتامین D، اضافه وزن بیشتری نیز دارند. زیرا ویتامین D دارای ترکیبات چربی است و تمایل دارد در بافت‌های چربی بدن ذخیره شود؛ یعنی هرچه چربی بیشتری داشته باشید، ویتامین D بیشتری ذخیره می‌کنید. متقابلا اگر وزن شما پایین است، از کمبود ویتامین دی رنج می برید زیرا بافت‌های چربی کمتری دارید.

نکات احتیاطی در مصرف ویتامین D3

اگر دارای شرایط زیر هستید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید:

  • اگر برای درمان اسید صفرا از داروهایی مثل: کلستیرامین، کلستیپول و کلسولام استفاده می‌کنید.
  • اگر برای کاهش وزن از داروهایی مثل ارلیستات استفاده می‌کنید.

حاملگی و ویتامین D3

تا با الان ثابت نشده است که ویتامین دی 3 به جنین آسیب می‌رساند یا خیر. اما اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید، حتما پیش از مصرف این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ویتامین D3 وارد شیر شما می‌شود، به همین دلیل برای مادران شیرده توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی مصرف ویتامین D3

vitamin d3 00 - عوارض کمبود ویتامین D3؛ با میزان مصرف ویتامین دی 3 و عوارض جانبی آن آشنا شوید

به‌طور کلی بیشتر عوارض جانبی مصرف ویتامین D3، نادر هستند. ‌

  • عوارض جانبی جدی مصرف این ویتامین عبارتند از:
  • واکنش‌های آلرژیک همچون خارش پوست و قرمزی پوست؛
  • ورم صورت، گلو و زبان؛
  • سرگیجه‌ شدید؛
  • مشکل تنفسی؛
  • تغییر در الگوی ضربان قلب‌.

عوارض جانبی نادر عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • ضعف و کمبود انرژی
  • خستگی

فعل و انفعالات مربوط به ویتامین D3

همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. این موضوع شامل داروهای بدون نسخه‌ای مثل مکمل های غذایی و ویتامین‌ها نیز می‌شود.

چنانچه داروهای زیر را مصرف می کنید، بهتر است ویتامین D3 مصرف نکنید:

  • زمپلار (Zemplar)
  • کلسی‌پوترین
  • دوکسرکالسیفرول
  • روغن معدنی
  • ارلیستات

داروهای مذکور جلوی جذب ویتامین D و سایر ویتامین‌های وابسته به چربی مثل ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K را می‌گیرند.

البته در مصرف داروهای زیر نیز احتیاط کنید:

میزان مصرف ویتامین D3

باید بدانید که ویتامین دی 3 در دُزهای ۴۰۰ و ۱۰۰۰ در دسترس است. می توان از قرص‌هایی که ترکیبی از ویتامین D3 و کلسیم هستند، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از ۴۰۰۰ واحد درطول روز بدون اجازه‌ی پزشک به هیچ وجه مجاز نیست. در حالت کلی بهتر است، ویتامین D را به همراه غذا مصرف کنید.

چنانچه بیش از 50 سال سن دارید و به پوکی استخوان مبتلا شد اید، باید روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد از ویتامین D را به‌همراه کلسیم مصرف کنید. اگر ویتامین D را به‌خاطر کم‌کاری غدد پاراتیروئید مصرف می‌کنید، درمورد میزان مصرف آن با پزشک مشورت کنید. ممکن است که پزشک برای درمان راشیتیسم کودکان، مصرف ۱۲,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ واحد (۰٫۳ تا ۱۲٫۵ میلی‌گرم در روز) از این ویتامین را توصیه کند.

مصرف بیش‌ازحد ویتامین D3

چنانچه در مصرف ویتامین دی 3 زیاده روی کرید، حتما به اورژانس مراجعه کنید.

دوزهای ازدست‌رفته‌ی ویتامین D3

اگر مصرف یکی از دُزهای ویتامین‌تان را فراموش کردید، بلافاصله آن را مصرف نمایید. ولی اگر به وعده‌ی بعدی مصرف ویتامین‌تان نزدیک هستید، دُز ازدست‌رفته را فراموش کنید. و به هیچ وجه دو دُز ویتامین دی 3 را در یک وعده مصرف نکنید.

0/5 ( 0 نظر )
منبع
everydayhealth

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن