آموزش

آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

حتما مشغول کار روی یک مقاله، پایان‏‎نامه، گزارشی طولانی و یا هر سند وردی هستید که از صفحات زیادی تشکیل شده است. هنگامی مطالب زیاد می‎‏شود، جستجوی عناوین بسیار سخت می‎گردد و برای نظم و آراستگی هم چه بهتر باید فهرستی برای عناوین و تیترها ساخته شود تا هر کسی بتواند براحتی مطلب موردنظر خویش را بین انبوهی از کلمات پیدا کند. جای بسی خرسندی دارد که برنامه ورد مایکروسافت از مجموعه قدرتمند آفیس، این امکان را در اختیار شما قرار می‏‎دهد تا برای متن، تصاویر، جداول و… فهرست تهیه کنید. در ادامه این مطلب آموزشی را دنبال کنید تا به نحوه ساخت فهرست در مایکروسافت Word بپردازیم.

حتما تا به‎حال کتاب خوانده‏‎اید، صفحات ابتدایی هر کتاب را فهرست تشکیل داده است که هر بخش و فصل به صفحاتی ارجاع داده می‎شود. شما هم می‎توانید برای اسناد ورد خود در هر زمینه‎ای که هست، فهرست مطالب، جدول و تصاویر درست کنید و لذت ببرید.

انوع روش ساخت فهرست در ورد مایکروسافت

فهرست‎بندی در مایکروسافت ورد به دو روش امکان‎پذیر است:

  • فهرست بندی دستی
  • فهرست بندی اتومات

معایب فهرست بندی دستی

  • ساخت فهرست به صورت دستی در ورد با توجه به تعداد صفحات وقت‎گیر است.
  • احتمال اشتباه در این روش بسیار زیاد است.
  • چنانچه در آینده مطلبی به سند خود اضافه نمایید، در فهرست بروزرسانی نخواهد شد و مجبور خواهید شد مجدد فهرست را بروز کنید.

اما چاره کار چیست که معایب بالا را نداشته باشد؟ خب مایکروسافت ورد قابلیت ایجاد فهرست خودکار را برای کاربران خود فراهم کرده است تا به راحتی فهرست اتومات را در ورد ایجاد کنند و از ان لذت ببرند. در ادامه نحوه استفاده از فهرست بندی خودکار در ورد ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ را به شما کاربران گرامی آموزش خواهیم داد. نحوه انجام فهرست بندی در تمام نسخه های ورد یکسان است.

آموزش ساخت فهرست خودکار در ورد

استفاده از استایل برای درست کردن فهرست بندی در ورد

پس از آن‎که مطالب خود را در ورد تایپ کردید باید به سراغ سرتیترها بروید و برای آن‎ها استایل در نظر بگیرید. خب این اقدام مقدمه و اصل و اساسی برای ایجاد فهرست‎بندی در ورد است. شما می توانید خودتان یک استایل بسازید و یا از استایل های آماده خود ورد استفاده کنید. یک راه دیگر هم وجود دارد که بسیار زمان بر است و آن این است که سر تیترها را انتخاب کنید و در قسمت فونت اندازه سرتیترها را بیشتر از متن عادی قرار دهید. (این قسمت سلیقه‎‏ایست)

در تصویر زیر از قسمت Style در سربرگ Home استایل Heading 1 را برای سرتیترمان انتخاب کرده ایم. سپس برای سر تیترهای داخلی تر باید از Heading 2 استفاده کنید. مثلا سرتیتر اصلی که Heading 1 است دارای اندازه ۱۶ و Heding 2 دارای اندازه ۱۳ است و حالا اگر سرتیترهای داخلی‏تر بیشتری دارید باید فونت آن‏‎ها کمتر از 13 باشد.

1 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

پس از آن‎که برای سرتیترهای خود استایل در نظر گرفتید باید فهرست را به ورد خود اضافه کنید. البته به یاد داشته باشید که حتما ان صفحه ای که قرار است فهرست در آن جای گیرد را خالی بگذارید. اگر فراموش کردهاید اصلن نگران نباشید! اولین خط صفحه مورد نظر را انتخاب کنید. کلید Home صفحه کلید را فشار دهید و اینتر کنید تا متن به صفحه بعد انتقال داده شود. ( به همین راحتی)

آموزش بیشتر: آموزش معکوس یا وارونه کردن نوشته در مایکروسافت Word

 حالا صفحه موردنظر برای قرار گرفتن فهرست خالی شده، روی آن صفحه کلیکی بفرمایید و سربرگ References  را انتخاب کنید. حالا روی گزینه Table of Contents کلیک کنید. از فهرست نمایش داده شده یکی از فرم های فهرست را انتخاب کنید.

2 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

پس از انجام اقدامات بالا فهرست برای شما اضافه خواهد شد.

3 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

 

حتما میگویید این فهرست که ساختیم، برای زبان فارسی که مناسب نیست؟ حالا چیکار کنم؟ خب کار ندارد فقط باید ابزار Right-to-left را انتخاب می کنیم تا متن از راست به چپ قرار بگیرد. (طبق تصویر زیر)

4 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

حالا نوشته Table of Contents را پاک کنید و به جای آن بنویسید “فهرست”. متن را انتخاب کنید و با استفاده از ابزار فونت و اندازه متن را طبق سلیقه و آئین نامه مودنظر تغییر دهید.

خب فهرست شما آماده است. فقط توجه داشت باشد که اگر در مرحله انتخاب استایل که در بالا بیان شد، اگر از استایل‎های Heading 2 و 3 استفاده کرده باشید خب مسلما فهرست شما دارای تورفتگی خواهد بود.

نحوه بروزسانی فهرست‎بندی در ورد

پیش از این گفتیم که فهرست‏بندی دستی معایبی دارد که یکی از آن‎ عدم بروزرسانی بعد از اضافه یا کم کردن مطالب اس و برای همین فهرست‎بندی خودکار را انتخاب کردیم. خب حالا اگر بخواهیم یک قسمت دیگر به متن مان اضافه کنیم فهرست را چگونه بروزرسانی کنیم؟ خیلی راحت در قسمتی که می خواهید متن تان را تایپ کنید. به طور مثال ما در اینجا متن خود را قبل از نحوه درج فهرست بندی در ورد قرار می دهیم. استایل Heading 1 را به سر تیتر اعمال می کنیم.

حالا روی فهرستی که قبلا ایجاد کرده ایم کلیک می کنیم. روی دکمه Update to table کلیک می کنیم.

5 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

حالا یک پنجره مانند زیر به شما نمایش داده می شود. چنانچه قصد دارید فقط شماره صفحات را آپدیت کنید گزینه اول را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید کل جدول آپدیت شود گزینه دوم را انتخاب کنید.

6 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

بعد از آپدیت شدن فهرست احتمالا مجدد فهرست جابجا می‎شود که باید مجدد مثل مرحله قبل گزینه Right to Left را انتخاب کنید و فرمت و اندازه متن فهرست تان را تغییر دهید.

روش سفارشی سازی فهرست‎بندی ورد

شاید شما نقاط بین سرتیتر و شماره صفحه را دوست ندارید و بخواهید تغییرش دهید. خب برای فارشی‎سازی فهرست در ورد می‎توانید از سربرگ References گزینه Custom Table of Contents را انتخاب کنید.

حالا روی گزینه Tab leader کلیک نمایید و یک گزینه را بنا به سلیقه خود انتخاب کنید.

7 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

اگر  None را انتخاب کنید فاصله بین عنوان و شماره صفحه خالی باقی خواهد ماند.

نحو اضافه کردن سطوح به فهرست بندی ورد

خب در بالا گفتیم در انتخاب استایل برای سرتیترهای ورد خود می‎توانید تا 3 سطح (Heading 3، Heading 2، Heading 1) انتخاب کنید خب به طور پیش فرض برنامه ورد به شما اجازه می دهد که تا سه سطح عنوان داشته باشید. به عبارت دیگر شما می توانید Heading 1 تا Heading 3 داشته باشید. اما در برخی شرایط شما به سطوح بیشتری نیاز دارید برای حل این مشکل مانند مرحله قبل، از سربرگ  References گزینه Custom Table of Contents را انتخاب کنید. این بار در پنجره ظاهر شده در قسمت General گزینه Show levels را انتخاب کنید. شما حداکثر می توانید ۹ سطح را برای خود انتخاب کنید. (اوخیش!)

8 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

روش تغییر فرمت فهرست‎بندی ورد

حالا فهرست مطالب و در ورد مایکروسافت ساختیم اما در انتها از فرمت فهرست خوشمون نمیاد! خب باز از سربرگ References گزینه Custom Table of Contents را انتخاب کنید. این بار در پنجره ظاهر شده در قسمت General گزینه Formats را انتخاب نمایید واز بین فرمت‎های موجود یکی را انتخاب کنید.

9 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

ایجاد فهرست اشکال و جداول در ورد

برای ایجاد فهرست تصاویر در ورد باید به صورت زسر عمل کنیم:

ابتدا وارد سربرگ Insert  شده و گزینه Pictures  را انتخاب کنید. حالا تصاویر خود را به فایل ورد اضافه کنید.

10.1 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

حالا به صفحات ورد خود سری بزنید و تصاویر خود را یک‎به‎یک انتخاب کنید و سربرگ Refrences ، گروه Captions و گزینه Insert Caption را انتخاب کنید.

10.2 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

 

در پنجره ظاهر شده روی دکمه New Label کلیک کنید. عبارتی که می خواهید زیر عکس به شما نمایش داده شود را تایپ کنید و OK کنید. اگر می خواهید متن بالای عکس نوشته شود در قسمت Position گزینه Above را انتخاب کنید.

10.3 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

حالا متن را به زیر یا بالای عکس تان اضافه خواهد شد. می توانید متن را به وسط صفحه انتقال دهید و فونت دلخواه خود را اعمال کنید.

سپس به صفحه‎ای تشریف ببیرید که قرار است فهرست تصوایر در آن جا قرار گیرد. حالا از سربرگ References گزینه Insert Table of Figures را انتخاب کنید.

10.5 - آموزش ساخت فهرست خودکار در مایکروسافت ورد (word)

صفحه ای در مقابل دیدگان شما ظاهر می‎شود که شبیه فهرست مطالب شماست. تغییرات مورد نظر خود را مثل قبل می‎توایند در فهرست تصاویر نیز اعمال کنید.

نحوه راست به چپ کردن و بروزرسانی فهرست همچون توضیحات مراحل قبل است. و همچنین نحوه درج فهرست جداول در ورد هم به همین روال است.

3.8/5 ( 4 نظر )
منبع
نیوزکالا

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن