آموزشدانستنی هاسبک زندگی

برای شاد بودن این 9 عادت اشتباه را کنار بگذارید

برای شاد بودن این 9 عادت اشتباه را کنار بگذارید
4 (80%) 2 رای

تقریبا در طول روز همه کاری می‏کنیم تا شاد زندگی کنیم؛ برنامه‏ های روزانه ما براساس ایجاد حس شاد بودن و خوشبختی چیده می‎شوند. اما با این حال تعریف خوشبختی می‌تواند سخت باشد، در حالی‎که شناسایی ناراحتی بسیار آسان است. آن هنگام که ناراحتی را با چشمان خود ببینید، خواهید شناخت و می‎توانید جلویش را بگیرید.

چه چیزهایی حق شاد بودن را از ما می‌گیرند؟

بخش اعطمی از شادی زندگی ما در دستان خودمان است و می‏توانیم کنترلش کنیم، عادت‌ها و سبک زندگی ما باعث آن می‌شوند. بله بله، کاملا حق با شماست، منکر این موضوع نیستیم که شرایط زندگی و محیط نیز تأثیرگذار است. اما واقع نگر باشیم که بسیاری از عادت‌های اشتباه، ما را به سمت ناراحتی سوق می‌دهند. این تله‌ها زمانی که از آن آگاهی داشته باشید، به سختی شما را گیر خواهند انداخت. به همین دلیل در در ادامه شما را با 9 عادت اشتباهی که مانع شاد بودن می‎شوند، آشنا می‎سازیم.

1- سرکوب احساسات

یکی از برداشت‌های غلط در خصوص هوش هیجانی (EQ) در خصوص سرکوب احساسات و نگه داشتن آنها است. در حالیکه افرادی با هوش هیجانی بالا، نباید بدون تفکر و سریع اقدام کنند، اما اصلا به این معنا نیست که احساساتشان را نباید بیان کنند. هوش هیجانی به معنای ارزش گذاشتن به احساسات و اجازه بروز آنها با درک درست است. تنها با شناخت و درک این احساسات است که می‌توانید آنها را بیان کنید و از آن برای رسیدن به اهدافتان کمک بگیرید.

2- درگیر شدن با تکنولوژی

هر شخصی حق دارد که مدتی با گوشی هوشمند خویش سرگرم باشد و همچنین برنامه‎های تلویزیونی مود علاقه خود را تماشا کند. اما تا چه اندازه؟ تلویزیون، بازی، کامپیوتر، گوشی، تبلت و… شما را سرگرم می‌کنند یا کرخت و بی حس؟ اگر دنیای فناوری زندگی شما را حاطه کرده است، بدانید که در تله ای گرفتار شدید که نمی‎گذارد شاد باشید.

3- خرج کردن زیاد

اشخاصی که در مقطعی از زندگی در فقر شدید زندیگ می‎کنند، آن هنگام که به وضعیت مالی خوبی می‌رسند از نظر روحی شاد می‌شوند، اما از یک میزان درآمد بیشتر این اثر عکس می‌شود. طی پژوهش‌های بسیاری به این نتیجه رسیده‎اند که پول و خرید باعث شادی نمی‌شوند. هنگامی که به دنبال کالاهای گران و لوکس هستید، در نهایت به ناامیدی خواهید رسید، زیرا همیشه چیزی وجود دارد که دست نیافتنی است. پس از مدتی درک خواهید کرد که این خریدها نمی‌توانند مانند چیزهای واقعی مثل خانواده و دوستان باعث خوشحالی شما شوند.

4- انتظار برای آینده

“من خوشحال می‌شم وقتیکه ….” یکی از آسان‌ترین راه‌های ناراحتی است. این‎‏که پایان این جمله با چه واژگانی تکمیل می‎شوند اصلا مهم نیست بلکه تأکید بیش از اندازه بر روی شرایط و بهبود آن باعث شادی نمی‌شود. هنگامی که شما بر روی چیزی که وضعیت کنونی شما را تغییر نمی‎دهد، تمرکز نمی‎کنید و در انتظار آینده هستید، زندگی شادی نخواهید داشت.

5- مبارزه با تغییر

تغییرات بخش اجتناب ناپذیر زندگی است و کسانیکه با آن مقابله می‌کنند، در تلاش برای کنترل موقعیت خود هستند. اما مشکل اینجاست که مقاومت در برابر تغییر توانایی شما در کنترل شرایط را محدود می‌کند. برای تغییرات آماده شوید، یعنی از عواقب آن آگاه باشید. برای این کار اولین قدم اینست که قبول کنید حتی پایدارترین و قابل اعتمادترین جنبه‌های زندگی شما نیز همیشه تحت کنترل شما نخواهند بود. این باعث می‌شود در هنگام وقوع تغییر، دچار شوک، تعجب، ترس و ناامیدی نشوید.

6- بدبینی

هیچ چیز در جهان بدتر از بدبینی، شما را ناراحت نمی‎کند. مشکل داشتن یک نگرش بدبینانه این است که پیشگویی شما را به حقیقت تبدیل می‌کند. یعنی اگر شما در انتظار بروز اتفاقات بد باشید، احتمال بروز موارد بد برای شما بیشتر خواهد شد. افکار بدبینانه به سختی تغییر می‌کنند، تا آنجاییکه شما دریابید تا چه اندازه غیرمعقول‌اند. بهترین راه این است که خود را مجبور به تماشای واقعیت کنید، در آن صورت متوجه می‎شوید که همه چیز به همان بدی که تصور می‌کردید، نیست.

7- چشم‌ و هم‌چشمی

وای بر حسادت که اصلا با شاد بودن سازگاری ندارد. اگر شما دائما در حال مقایسه خود با دیگران باشید، هر گز وقت نمی‎کنید که شاد زندگی کنید. اما هیچ‎گاه برای دست کشیدن از عادت بد حسادت دیر نیست. در مطالعه‌ای نشان داده شد که کاربران حاضرند پول کمتری بگیرند، در صورتیکه بقیه هم به همان اندازه بگیرند. مراقب این تفکرات شوم باشید، زیرا نه تنها شما را خوشحال نمی‌کنند بلکه اثرات منفی در شما و اطرافیانتان نیز خواهند گذاشت.

8- عدم پیشرفت

از آنجاییکه افراد ناراحت، بدبین هستند و عقیده دارند که کنترلی برروی زندگی خود ندارند، عقب می‌نشینند و صبر می‌کنند تا زندگی برای آنها اتفاق بیفتد. اهداف خود را تنظیم کنید و یادبگیرید که چطور در راه رسیدن به آنها پیشرفت کنید.

9- در خانه ماندن

آن هنگام که احساس ناراحتی می‎کنید، این فکر به ذهنتان خطور می‎کند که بهتر است مردم را نبینم، در خانه بنشینم و ساعاتی را با خود خلوت کنم. این یک اشتباه بزرگ است. در اجتماع بودن، حتی زمانیکه که لذت نمی‌برید، یک راه خوب برای تغییر مود است.

همه ما روزهایی را در زندگی تجربه کرده‎ایم که خودمان را در اتاق حبس کرده‎ایم و با کسی صحبت نکرده‌ایم، اما آیا این به ما کمکی کرده است؟ آن هنگام که تشخیص دادید ناراحتی شما را به سمت غیراجتماعی بودن سوق داده است، خودتان را مجبور کنید تا از این محیط خارج شده و تفاوت آن را عملاً درک کنید.

حرف آخر

تغییر عادات نادرست که مانع شاد بودن شما می‎شود یکی از بزرگترین لطف‎هایی است که می‎توانید به خود بکنید. اما یک دلیل مهم دیگر را ملکه ذهن خود سازید که، شادی شما باعث شاد بودن افرادی می‌شود که در کنار شما زندگی می‌کنند.

منبع
huffpost
Please Login to comment
avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
بستن
بستن