آموزشدانستنی هاسبک زندگی

9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!

در باب مسائل مربوط به خواب و توصیه‎هایی برای سلامتی، باورهای غلطی در بین افراد وجود دارد که در ادامه به 9 مورد از باورهای نادرست پیرامون خواب می‎پردازیم.

دنیای خواب بایدها و نبایدهای خود را دارد، تا جیی که بسیاری از این باید و نبایدها و توصیه‎ها برای سلامت بدن و خواب، بسیار خسته‎کننده هستند. اما در این بین واقعا باورهایی بین مردم رواج پیدا کرده‎اند که پایه و اساسی ندارد، اما در گذر زمان و نسل به نسل بین مردم چرخیده تا تبدیل به ریشه و اساس شده است. در انی مقاله به برخی از این باورهای نادرست می‎پردازیم.

حتما بخوانید:
رژیم آب درمانی؛ آیا این نوع رژیم به کاهش وزن کمک می کند؟

صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است

Breakfast is the most important meal of the day - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
صبحانه

حتما شما هم شنیهد‎اید که برخی می‎گویند، “صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است” و اگر نخوری فلان می‎شود. این جمله بخاطر بازاریابی گسترده شرکت‌هایی چون Kellogg و Quaker Oats قوت گرفته است، زیرا سود مالی‌شان در خوردن محصولات تولیدی این شرکت‌ها نهفته بود؛ یعنی غلاتی که امروزه بعنوان غذای صبحانه می‌شناسیم. اما حقیقت این است که اگر جزو افرادی هستید که پس از بیدار شدن از خواب و بلافاصله میلی به خوردن صبحانه ندارید، و ترجیح می‌دهید که میان وعده‌ای پیش از ظهر یا ناهار مصرف کنید، باید به شما بگوییم که، هیچ ایرادی ندارد.

کم خوابی بر سلامت بلندمدت شما تاثیر نمی‌گذارد

lack of sleep won’t affect your long term health - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
کم خوابی

این جمله کاملا نادرست است. چنانچه بدن شما خواب کافی در طول شبانه‎روز نداشته باشد، ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری قلبی عروقی در شما افزایش می‌یابد و باعث چاقی و افسردگی می‌شود.

حتما بخوانید:
خواص ماهی سالمون؛ با ۱۱ خاصیت چشمگیر این نوع ماهی آشنا شوید

هرچقدر سن بالاتر برود خواب کمتری نیاز دارید

The older you get the less sleep you require - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
سن و میزان خواب

طبق توصیه سازمان بهداشت عمومی کنترل بیماری (CDC) در ایالات متحده، میزان خواب کافی برای افراد 18 تا 60 سال یکسان و هفت ساعت یا بیشتر در شب است. با بالا رفتن سن، چندان تغییری در میزان ساعت توصیه‌شده رخ نمی‌دهد. پس 7 تا 9 ساعت خواب برای افراد 61 تا 62 ساله و 7 تا 8 ساعت برای افراد 65 سال به بالا کافیست.

هر فرد به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارد

You must get eight hours of sleep every night - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
میزان خواب کافی

در رابطه با خواب نمی‌توان برای همه یک میزان یکسان توصیه کرد. مایکل دیکر (Michael Decker) دانشیار پرستاری در Case Western Reserve در گفتگو با Shape عنوان می‌کند:

نیاز فرد به خواب بصورت ژنتیکی و مادرزادی از قبل تعیین شده است. برخی‌ها باید کمی بیشتر بخوابند و برخی هم کم‌خواب‌تر هستند.

شب‌ها شام نخورید

You can’t have an evening snack - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
سلامتی

پرخوری یا تند غذا خوردن، موجب اختلال در خواب شبانه می‎شود. اما در واقع خوردن یک میان وعده و اسنک سبک، منبع تریپتوفانی است که عملا خواب آور است. بنابراین سعی کنید که، غذاهای پروتئین‌دار و کربوهیدرات‌دار مانند شیر، غلات یا نان تست میل کنید.

حتما بخوانید:
خواص سنبل الطیب؛ معجزه رفع اضطراب، بی‌خوابی و کاهش فشار خون

مرض بی‎خوابی یعنی، نمی‌توانید بخوابید!

You can catch up on sleep - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
مرض بی‎خوابی

طبق نظرکلینیک کلیولند (Cleveland Clinic) مرض بی‎خوابی 4 نشانه دارد و صرفا عجز و ناتوانی در خوابیدن به منزله ابتلا به این مرض نیست. این علائم عبارتند از: فرد صبح زود بیدار می‌شود و دیگر نمی‌تواند بخوابد، مرتب نیمه‌های شب از خواب می‌پرد و پس از بیدار‌شدن از خواب حس شادابی نمی‌کند.

جهت رفع خستگی حین رانندگی فقط کافیست صدای موسیقی را بالا ببرید

If youre tired while driving you can just turn the music up - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
خواب آلودگی پشت فرمان

آیا پشت فرمان و حین رانندگی احساس خواب آلودگی می‎کنید؟ آیا اعضای خانواده و دوستان به شما توصیه می‎کنند، جهت رفع خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان، ولوم موسیقی یا رادیو را بالا ببرید؟ باید به شما بگوییم که، بلند کردن صدای ضبط ماشین هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. سازمان کنترل بیماری عنوان می‌کند که بیدار ماندن بیش از 18 ساعت همانقدر خطرناک است که در خون فرد 0.05 درصد الکل باشد.

حتما بخوانید:
نحوه استفاده از ویژگی Bedtime در iOS برای بهبود خواب شما

می توان کمبود خواب را جبران کرد

Insomnia just means you can’t fall asleep - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
می توان کمبود خواب را جبران کرد

این هم یک باور غلط دیگر درباره خواب! مؤسسه ملی سلامت (NIH) عنوان می‌کند:

وقتی افراد کم خوابی دارند، با بیشتر خوابیدن نمی‌توانند میزان نخوابیدن را جبران کنند. وقتی خوابی کافی ندارید، تنها بدهی خواب‌تان روی هم تلنبار می‌شود و هرچه بیشتر شود جبران و بازپرداختش سخت‌تر و غیرممکن‌تر می‌شود.

حال از کجا مطمئن شوید که کم‌خوابی ندارید؟ باید سعی کنید که هرشب تا حد امکان خواب کافی داشته باشید.

 چرت‌‌زدن خوب نیست

Naps are a bad idea - 9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!
چرت‌‌زدن

برخی افراد معتقدند که چرت زدن خوب نیست! درواقع، 20 دقیقه خوابیدن و چرت زدن نمی‌تواند خطرناک و آسیب‌زننده باشد، مخصوصا اگر در شرایط خوبی نیستید و با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‎کنید.

محققین دانشگاه بریستول انگلستان در تحقیق کوچکی دریافتند که حتی یک چرت کوتاه در طول روز به میزان زیادی توانایی پردازش اطلاعات در ذهن شما تقویت می‌کند؛ چیزی که شاید متوجه‌اش نباشیم. محققان می‌گویند یک چرت کوتاه به شما در اتخاذ یک تصمیم جدی کمک می‎کند و می‎توانید بهتر، نقاط ضعف و قوت شرایط را بسنجید.

منبع
entrepreneur
Please Login to comment
avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
1 دنبال کنندگان
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Nova Recent comment authors
  اشتراک در  
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اطلاع از
Nova
Guest
Nova

مهمترین وعده همین صبحانه است که در روایات هم تاکید شده.
ولی شاید برای افرادی که تا لنگ ظهر 😴 هم خواب هستند دیگه فرقی نکنه

بستن
بستن