آموزشدانستنی هاسبک زندگی

این 7 کار را پس از بیدار شدن از خواب نباید انجام دهید

این 7 کار را پس از بیدار شدن از خواب نباید انجام دهید
5 (100%) 1 رای

یک صبح خوب می‎تواند کل روزتان را به خوبی بسازد. برای آنکه یک صبح خوب را تجربه کنید، حتما لازم نیست که کارهای خارق‎العاده انجام دهید . در ادامه به شما می‎گوییم که این 7 کار را انجام ندهید تا یک صبح دل‎انگیز را تجربه کنید.

تنها با اضافه‌کردن چند عادت خوب صبحگاهی و حذف یک‌سری عادت‌های مخرب، پنجره‎های یک روز پربار به سوی شما باز خواهد شد. شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‎کند این باسد که شب‌ها زود بخابیم و صبح‎ها سر تایم مشخصی از خواب برخیزیم. اما به یاد داشته باشید که نحوه‌ی بیدارشدن شما از خواب و کارهایی که در چند دقیقه‌ی اول بیدارشدن‌تان انجام می‌دهید، همگی می‌توانند اوضاع را دگرگون کنند؛ خواه به‌نفع شما یا به‌ضرر شما! در ادامه به شما می‎گوییم که چه کارهایی را پس از بیدار شدن از خواب صبح‎گاهی انجام ندهید.

حتما بخوانید:  9 باور غلط درباره خواب و سلامتی که نباید باور کنید!

پس از بیدار شدن از خواب چه کارهایی را انجام ندهیم؟

هیچ روال صبحگاهی واحدی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. شاید روال صبحگاهی شما خواندن روزنامه باشد و یا اینکه یک لیوان آب بخورید و کمی ورزش کنید. در هر صورت در این نوشتار قصد نداریم که شما را قضاوت کنیم. اما یک سری اشتباهات صبحگاهی وجود دارد که اگر در تله آنها بیفتید، مقدمات یک روز بی حوصله و بی ریخت را فراهم می‎کند.

ما در ادامه توصیه‌های دانشمندان و سایر کارشناسان را در مورد آنکه چگونه می‌توانید حداکثر (و حداقل) بهره را از چند دقیقه‌ی اول پس از بیدارشدن‌تان ببرید، را بررسی می‎کنیم و ۷ رفتار متداول را گردآوری کردیم که از نظر آنها بهتر است پس از بیدارشدن در صبح انجام ندهید.

۱. زدن دکمه‌ی چرت زنگ هشدار

زدن دکمه‌ی چرت زنگ هشدار

خب زنگ ساعت‎تان به صدا در آمده است و شما هنوز برای شروع یک روز جدید آماده نیستید. بیشتر افراد در این مواقع دکمه‌ی چرت ساعت را می‌زنند تا چند دقیقه بیشتر بخوابند، اما سعی کنید در مقابل وسوسه‌ی انجام این کار مقاومت کنید؛ حتی اگر یک چرت 5 تا 10 دقیقه‎ای باشد. چرا آخه؟ همان‌طور که «تیموتی مورگن‌تالر»، کارشناس خواب می‌گوید: «اکثر متخصصان خواب معتقدند که خاموش‌کردن موقت زنگ هشدار، به هیچ‌وجه ایده‌ی خوبی نیست».

به دلیل که شما پس از زدن دکمه چرت ساعت، مجددا به خواب می‎روید و وارد یک چرخه‌ی خواب خواهید شد که مطمئنا نمی‌توانید آن را به پایان برسانید. پس به جای آنکه پرانرژی و چالاک باشید، گیج و منگ هستید.

بهترین روش این است که مشخص کنید به چه مقدار خوای کافی نیاز دارید و برنامه خود را وری بچینید که شب به موقع ببخوابید.

۲. چنبره‌زدن در رختخواب

شما دکمه چرت ساعت را نزدید (آفرین بر شما) و در رختخواب‎تان دراز کشیده‎اید. یکجا بی حرکت چنبره نزنید و از این فرصت برای کش‌وقوس‌دادن به بدن‌تان استفاده کنید.

به گفته‌ی «اِمی کادی» از روان‌شناسان هاروارد، بازکردن دست‌ها و کش‌وقوس‌دادن به آنها اعتمادبه‌نفس لازم را برای آغازکردن روز در شما ایجاد می‌کند.

شاید کمی باورش برایتان سخت باشد، که مگر می ‎شود با کش و قوس دادن خود، حس خوبی ایجاد کرد. اما «کادی» می‌گوید: افرادی که پس از بیدارشدن بازوهایشان را به شکل حرف V باز می‌کنند و می‌کِشند، بسیار خوشحال می‌شوند و روحیه‌ی شادتری دارند.

اما بلعکس کسانی که در حالت جنینی از خواب برمی‎خیزند، پس از بلندشدن از تخت استرس بیشتری خواهند داشت.

۳. چک‌کردن ایمیل‌ها

ممکن است شما هم مانند اکثر افراد نزدیک تلفن همراه‌تان می‌خوابید. بعد به‌احتمال زیاد پس از بیدارشدن از خواب، به‌طور ناخودآگاه گوشی‌تان را برمی‌دارید و شروع به چک‌کردن ایمیل‌ها و پیام‌هایتان می‌کنید، اما دیگر این کار را انجام ندهید.

همان‌طور که «جولی مورگنِستِرن»، نویسنده‌ی کتاب «هرگز ایمیل‌هایتان را در صبح چک نکنید»، به «هافینگتون» پُست می‌گوید، اگر صبح‌تان را این‌گونه شروع کنید، هرگز نمی‌توانید ذهن‌تان را در آغاز روز متمرکز کنید.

وی می‌گوید: درخواست‌های متعدد، وقفه‌های کاری، سورپرایزهای غیرمنتظره، تذکرها و سایر مشکلاتی که در ایمیل‌هایتان مطرح می‌شوند، تمامی ندارند. پس بهتر است آنها را به یک ساعت بعد موکول کنید که سرکار تشریف برده‎اید.

درعوض، «مورگنسترن» توصیه می‌کند که اگر قصد دارید کاری را انجام دهید، آن را مانند پروژه‌ای درنظر بگیرید که به تمرکز زیادی نیاز دارد و باید در زمان مناسب به آن پرداخته شود.

۴. مرتب‌نکردن تختخواب

مرتب‌نکردن تختخواب

حتما می‎گویید چه ربطی داره آخه؟ چرا تختم را مرتب کنم؟ چن ساعته دیگه باز میخام بخوابم و نامرتب میشه دیگه!!!

حق با شماست اما به گفته‌ی «چارلز داهیگ»، نویسنده‌ی «قدرت عادت» و «باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر» مرتب‌کردن تختخواب با افزایش بهره‌وری در بقیه‌ی طول روز مرتبط است.

هنوز مشخص نیست که آیا مرتب‌کردن تخت‌تان باعث می‌شود که روز پربارتری داشته باشید یا اینکه افراد فوق‌العاده مرتب و منظم، بیشتر احتمال دارد که تخت‌هایشان را مرتب کنند.

اما «داهیگ» می‌نویسد: مرتب‌کردن تختخواب، یک عادت مهم و اساسی است و می‌تواند باعث ایجاد یک‌سری واکنش‌های زنجیره‌ای شود که به تقویت سایر عادات خوب کمک می‌کنند».

۵. نوشیدن قهوه

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می‎کنید تا یک فنجان چای یا قهوه ننوشید، سرحال نمی‎شوید، پس یک لحظه صبر کنید… .

بدن انسان به‌طور طبیعی بین ساعات ۸ و ۹ صبح، مقادیر بالاتری از هورمون استرس یعنی کورتیزول را ترشح می‌کند. پس بهترین زمان نوشیدن قهوه برای اکثر افراد پس از ساعت ۹:۳۰ صبح است.

اگر قبل از این زمان قهوه بنوشید، بدن شما با تولید کورتیزول کمتر در صبح زود خودش را با این وضعیت وفق خواهد داد و این یعنی شما باعث به وجود آمدن همان مشکلی خواهید شد که از آن می‌ترسید: نداشتن کارایی و تمرکز کافی در اول صبح.

۶. آماده‌شدن در تاریکی

ممکن است روشن‌نکردن چراغ‌ها و بازنکردن پرده‌ها، روش ملایم‌تری برای آغازکردن روز به‌نظر برسد، اما بهتر است کمی بیشتر فکر کنید.

«ناتالی داتوویچ» از بنیاد ملی خواب به هافینگتون پُست می‌گوید: ساعات داخلی بدن شما به نحوی تنظیم شده‎اند که به نور و تاریکی حساس هستند؛ بنابراین آماده‌شدن در تاریکی می‌تواند به بدن‌تان علامت دهد که هنوز شب است و باعث شود که بیشتر احساس گیجی و منگی کنید.

اگر در هنگام بیدارشدن شما هنوز هوا تاریک است، «داتوویچ» توصیه می‌کند که یک چراغ پرنور مانند چراغ‌هایی که برای درمان اختلال عاطفی فصلی به‌کار می‌روند، روشن کنید.

۷. درجا تصمیم‌گرفتن

شاید صبح‌ها پس از بیدارشدن از خواب یک لیوان آب بنوشید، شاید به چند آهنگ گوش دهید یا شاید به یکی از دوستان‌تان تلفن بزنید.

این فعالیت‎ها در نوع خود بسیار خوب هستند اما بهتر است آنها را در یک روال از پیش تعیین شده قرار دهید. مثلا: از خواب بیدار شوید، در حین گوش‌دادن به موسیقی مقداری آب بنوشید، لباس بپوشید و در مسیررفتن به محل کارتان به یک دوست تلفن بزنید.

دانشمندان بر این باورند که نیروی اراده انسانی محدود است و اگر همه آن را اول صبح مصرف کنیم، در ساعات بعدی روز یعنی زمانی که باید روی کارهایمان تمرکز کنیم، اراده‌ی چندانی برایمان باقی نخواهد ماند.

بنابراین بهتر است که کله صبح که از خواب بیدار شده‎اید، اجازه دهید مغزتان در اول صبح به‌طور خودکار از یک روال ازپیش برنامه‌ریزی‌شده پیروی کند و آن منابع ذهنی را برای زمانی کنار بگذارید که واقعا به آنها نیاز دارید.

منبع
businessinsider
Please Login to comment
avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
بستن
بستن