پزشکی

آشنایی با 10 ماده غذایی برای مبارزه با فشار خون بالا

آشنایی با 10 ماده غذایی برای مبارزه با فشار خون بالا
امتیاز دهید

فشار خون بالا باعث می شود خون با فشاری بیش از حد نرمال جریان یابد. این وضعیت به شریان ها صدمه می زند و موجب سکته مغزی و قلبی می شود.

بیماری فشار خون بالا در بین بسیاری از بزرگسالان شایع است و تا سال ها ممکن است پنهان باشد. این وضعیت با داشتن وزن طبیعی و خوردن موادغذایی مناسب بهبود می یابد زیرا رگ‌های خونی باز شده و بدن را از شر سدیم اضافی خلاص می‌کند.

اگر به دنبال روش‌های طبیعی جهت مبارزه با فشار خون بالا هستید، باید به تغذیه خود توجهی بیش از پیش داشته باشید. بیماری فشار خون بالا با اجتناب و دوری کردن از غذاهایی که دارای چربی اشباع شده و کلسترول بالا هستند و بلعکس خوردن میوه ها و سبزیجات تازه و شیرهای بدون چربی یا کم چرب کاهش می یابد.

در ادامه برای مبارزه با فشار خون بالا، ۱۰ ماده‌ی غذایی را به شما معرفی می کنیم. لطفا تا انتها نیوز کالا را همراهی کنید.

۱۰ـ موز

موز

 

میوه موز نه تنها خوشمزه است، بلکه ریسک ابتلا به سکته‌ی مغری و قلبی را کاهش می‌دهد. نسبت پتاسیم به سدیم در موز بالا است و پتاسیم اغلب برای افردای که از،دارو های ادرار آور استفاده می کنند، توصیه می شود. بنابراین خوردن 1 الی 2 موز در روز به بهبود سطح قند خون نیز کمک می کند.

۹ـ تخمه‌ی آفتابگردان بدون نمک

تخمه‌ی آفتابگردان بدون نمک

تخمه‌ آفتابگردان سرشار از منیزیوم است. یک چهارم از آن میان وعده ای مغذی است، اما توجه داشته باشید که حتما بدون نمک باشند، زیرا تخمه آفتابگردان نمک دار از سدیم بالایی برخوردار است که افردا با فشار خون بالا باید از آن دوری کنند.

۸ـ شکلات تلخ

شکلات تلخ

براسای مطالعاتی که در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی پزشکی آمریکا منتشر شد، خوردن روزانه مقداری شکلات تلخ به کاهش فشار خون کمک می کند. فلاونول‌های موجودر در شکلات تلخ، موجب بهبود یک سری عوامل قلبی عروقی می شود و همچنین ریسک ابتلا به چنین بیماری‌هایی را کاهش می‌دهد. در ضمن شکلات‌ تلخ ماده ی غذایی عالی جهت تقویت خلق و خو نیز به شمار می آید.

۷ـ تخم کتان

تخم کتان

سعی کنید تخم کتان را به هر چیزی که می‌خورید اضافه نمایید. میزان فیبر در تخم کتان بالا است و برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی سخت و سالم هستند، کمک می کند. این ماده غذایی باعث کاهش کلسترول می شود و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که با التهاب و عفونت مبارزه می کند.

۶ـ اسفناج

اسفناج
اسفناج‌ کالری کمی دارد ولی فیبر بالایی دارد و سرشار از مواد مغذی سالمی همچون، پتاسیم و منیزیم است؛ یعنی همان مواد غذایی کلیدی جهت کاهش و حفظ فشار خون.

۵ـ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و دیگر آنتی اکسیدان‌ها می باشد که به کاهش فشار خون کمک شایانی می کند. گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است که فشار خون را پایین آورده و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

۴ـ سیر

سیر

سیر رقیق کننده ی خون است و موجبات کاهش فشار خون را فراهم می کند. هنگامی ک سیر خرد می شود، آلیسین تولید می کند که، خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد. سیر مبارزی توانا در برابر بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی است و به کاهش کلسترول کمک می کند.

۳ـ شیر کم چرب

شیر کم چرب

شیر برای سلامتی بدن بسیار مفید است. نوشیدن شیر کم چرب، کلسیم، پتاسیم و ویتامین لازم برای بدن را فراهم می‌آورد، که هر سه‌ی این‌ها به کاهش ۳ تا ۱۰ درصدی فشار خون کمک شایانی می‌کنند.

۲ـ سویا

دانه‌ ی سویا

دانه‌ ی سویا سرشار از پتاسیم است. هنگامی ک پتاسیم بدن پایین بیاید، میزان سدیم بالا می رود و در نهایت فشار خون بالا می رود. اما هنگامی ک پتاسیم بالا باشد، سدیم کاهش یافته و فشار خون نرمال می ماند.ناگفته نماند که ایزوفلاون‌های سویا نیز به نوبه‌ی خود نقش بسزایی در کاهش فشار خون دارند.

۱ـ تمام غذاهای دانه‌ای (مثل جو دو سر)

تمام غذاهای دانه‌ای (مثل جو دو سر)

تمامی غذاهای دانه‌ای منبع غنی از، فیبر، منیزیم و دیگر مواد ضروری است که به حفظ یک رژیم غذایی سالم کمک می کند. خوب است که بدانید، خوردن غذاهای فیبردار باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری بکنید. در این بین خوردن غذاهای گندمی و جویی نیز پیشنهاد می‌شود.

منبع
wonderslist
Please Login to comment
avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
بستن
بستن