آموزشکسب و کار

آکادمی ایمیل مارکتینگ: چگونه ذهن مشترکین خود را به قلاب بندازیم؟

شما ایمیل بازاریابی را برای مخاطبین خود ارسال کرده اید. مخاطبی ایمیل ارسالی توسط شما را باز می کند، حال چه می شود؟ آیا تا آخرین کلمه محتوای ایمیل می خواند؟ آیا آنقدر ذهن وی را تحریک کرده اید که تا آخرین کلمات پا به پای ذهن شما بیاید؟ چگونه این اتفاق می افتد؟ در ادامه به تمام سولات شما پاسخ داده می شود. لطفا تا انتها نیوز کالا راهمراهی کنید تا به یکی دیگر مباحث شیرین ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی برخوردی از نوع نزدیک داشته باشیم. 

تا بحال در مورد «قانون هفت ثانیه» که بیشتر برای وبسایتها کاربرد دارد چیزی شنیده اید؟ این قانون می گوید: “تنها 7 ثانیه برای جلب و حفظ کاربر زمان دارید. این قانون در مورد ایمیل هم صدق می کند، شما فقط چند ثانیه و جمله برای جلب یک مخاطب فرصت دارید.” 

قلّاب (hook) در دنیای بازاریابی به چه معناست؟

قلّاب (hook) در دنیای بازاریابی به چه معناست؟

قلّاب (یا دام یا تله و یا هرچیز دیگری که اسمش را می گذارید) در متون بازاریابی، یک فکر، ایده و یا قسمتی از متن است که با زکاوت و دقت بسیار جهت جلب توجه و تحریک مخاطب جهت ادامه دادن به آنچه شما در ذهن دارید به رشته تحریر در می آید. 

معمولا در ابتدای متن از قلاب استفاده می کنند. اما اگر متن طولانی مرتبط با فروش دارید بهتر است قلاب را تبدیل به قلاب هایی کوچک کنید و در گوشه و کنار  متن خود رهایشان کنید.

و اما در مورد ایمیل، این نکته را خاطرنشان کنم که، بهترین مکان قرارگیری قلاب، ابتدای متن است. مخاطب شما ایمیل را باز کرده شروع به خط اول متن می کند، کم کم تحریک شده و پیش می رود تا جایی که به لینک مورد نظر شما می رشد، برای ارضا تحریکات صورت گرفته کلیک می کند و شما به هدفتان رسیده اید. اما اگر درست عمل نکنید این مخاطب را هم از دست داده اید.

حال می پرسید چگونه قلاب ایمیل مارکتینگ بسازم؟ در ادامه چهار روش را ذکر می کنیم:

 

روش اول: طرح سوال حلقه باز

زمانی که سخن از جلب توجه به میان می آید، آغاز ایمیل با یک سوال حساب شده می تواند تاثیری شگرف داشته باشد. به این خاطر که از نظر فرهنگی آموخته ایم پاسخ ندادن به سوالاتی مثل ” حال شما چطوره” بی ادبی محسوب می شود و پاسخی همچون ” خوبم” یک پاسخ خودکار است. بنابراین هر زمان که سوالی به گوشمان می رسد به صورتی غیر ارادی در پی پاسخ به آن هستیم.  

جدا از همه این ها یک پرسش نیاز به پاسخ دارد، حال مخاطب شما یا پاسخ را می داند و یا دوست دارد بداند و متن را تا انتها خواهد خوهد. دلیل این واکنش چیست؟ به ای ندلیل که مغز انسان از پرسش های بی جواب تنفر دارد و اگر پاسخی فوری ارائه نشود وبه وعده ای دیگر موکول شود، درگیر ان خواهد ماند و با خود کلنجار می رود. (امتحان کنید)

طرح سوال حلقه باز

 این پرسش ها به سوالات open loop یا حلقه باز (پاسخ آنها فوراً ارائه نمی شود و ذهن شما را درگیر می کند) معروفند. (مثال واضح آن سریال هایی مانند Game of Thrones هست که اینقدر اعتیادآور هستند).

نویسندگان زیرک با طرح و نقشه قبلی ذهن شما را به تسخیر خود در می آورند و با طرح سوالات حلقه باز، درون شما حسی را به وجود می آورند که با هیجان چشم انتظار پاسخ هایی باشید که در قسمت بعد آنها را دریافت خواهید کرد. سوالات حلقه در ایمیل هم کاربرد خوبی دارد و بسیار موثر است، می توانید در ابتدای ایمیل به منظور جلب توجه مخاطبان از آنها استفاده کنید، یا اینکه آنها را در انتهای ایمیل قرار دهید تا چشم انتظار ایمیل های بازاریابی بعدی شما باشند.

روش دوم: قلاب داستانی!

یکی ار تکنیک های بازاریابی که همیشه و همه جا از آن یاد می شود، توصیه به روایتگری یا داستان سرایی است. چرا داستان سرایی؟  مغز ما داستان وار فکر می کند و جهان پیرامون خود را این گونه درک می کند.

آکادمی ایمیل مارکتینگ

نکته کلیدی برقرای رابطه با مخاطب با ذکر یک حکایت یا داستان مرتبط با موضوع با روشی فوق العاده است. بارها و بارها به اثبات رسیده که داستان ها به طرز خارق العاده ای با مراکز عاطفی پیوند می خورد که منطق به تنهایی از انجام آن عاجز و ناتوان است.

چه نتیجه ای در بازاریابی دارد؟ به واقع انگیزه ای ایجاد می کند تا با میل و رغبت بیشتری به سمت خرید محصول یا خدمت شما گرایش پیدا کند. به علاوه، می توانید از تکنیک حلقه باز به همراه داستان سرایی استفاده کنید؛ توجه مخاطب را جلب کنید و پایان داستان را در انتهای ایمیل قرار بدهید.

روش سوم: وعده های قلقک دهنده!

وعده های بزرگ حس کنجکاوی انسان را قلقلک می دهد. می توانید ایمیل خود را با یک وعده شروع کنید، وعده دادن توجه مخاطب را جلب می کند مخصوصا وعده های بزرگ که بیشتر کنجکاو می کند. چه تاثیری دارد؟ ما کنجکاو می شویم که آیا ادعای طرف مقابل صحت دارد؟ آیا اساسا امکان پذیر است؟ به چه شکلی؟ این سوالات در ذهن ما را کنجکاو و کنجکاو تر می کند و انگیزه ای می دهد تا به خواندن ادامه دهیم.

شماره چهارم: مشکل و نیاز شان را یادآوری کنید

برای جلب توجه مخاطبین خود با شرح مشکلی شروع کنید که مطمئن هستید که با آن دست و پنجه نرم می کنند و محصول و یا خدمت شما از پس حل ان بر می آید. این قلاب به ظرافت ها و دقت بیشتری نیاز دارد، و به شدت هم موثر واقع خواهد شد.  برای جلب توجه مخاطبان خود با شرح

چه تاثیری دارد؟ زمانی که شما با زکاوت و بدرستی دست بر روی مشکلی می گذارید که اتفاقا مشکل مخاطب شماست، به وی نشان می دهید که او را دقیقا درک می کنید و فقط به فکر فروش بالا و جیب خود نیستید. در این حال در مخاطب حس اعتماد بوجود آمده و برای حل مشکلش به خواندن ادامه می دهد.  

آکادمی ایمیل مارکتینگ

نکته کلیدی تاثیر گذاری این قلاب چیست؟ باید اطمینان کسب کنید که واقعا مخاطب شما با این مشکل درگیر است و شما کسی هستید که از پس حل این مشکل بر می آیید. این جا همان جایی است بخش فهرست بندی و تحقیق درباره مشتریان در استراتژی ایمیلی اهمیت زیادی پیدا می کند.

تمام روش های بالا با هدف جلب توجه مخاطبین شما به قلم تحریر در آمد تا همچنان در اینباکس مشترکین ایمیل مارکتینگ خود باقی بمانید و خدای نکرده بلاک نشوید. چون می دانید که ایمیل های مزاحم کم نیستند (شما از آن دسته نباشید).

آیا می شود روش های بالا را ترکیبی استفاده کرد؟ بلی. انجام درست روش ها به شکل ترکیبی می تواند به رسیدن هدف شما که جلب توجه مخاطب و ایجاد انگیزه برای خواندن ایمیل بازایابی شما است کمک شایانی کند.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه ای در این مورد دارید؟ کدام قلاب برای شما کاربرد بهتری داشته؟ لطفا نظرات خود را در مورد مباحث بازاریابی ایمیلی با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تهیه شده در نیوز کالا

Please wait...
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارید

اطلاع از
avatar
بستن